Zagwozdki

Kiedy jest najwięcej jodu nad morzem?

Niedobór jodu grozi wieloma problemami zdrowotnymi. Dlaczego powinnyśmy dbać o jego odpowiednią ilość w organizmie i jak go uzupełnić, nie wykorzystując do tego wyłącznie soli kuchennej?

Jod – czym jest i jaki ma wpływ na nasze funkcjonowanie?

Brak jodu w organizmie jest wyjątkowo niekorzystny dla tarczycy, która produkuje hormony odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego czy krążenia. Niedobór jodu może być przyczyną problemów z niedoczynnością tarczycy, depresją, chorobami układu naczyniowo-sercowego, łamliwością paznokci oraz włosów bądź otyłością.

Osłabienie, czy trudności z koncentracją również mogą być spowodowane niedostateczną ilością jodu w organizmie. Dla kobiet ciężarnych ma wyjątkowe znaczenie, gdyż zapobiega powstawaniu wad płodu. U dzieci brak jodu powoduje zahamowanie hormonu wzrostu oraz problemy z koncentracją.

Jak uzupełnić niedobory jodu?

Niedobory jodu są powszechne w naszym kraju. Południe, wschód czy tereny górskie kraju mają go wyjątkowo niewiele. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda nad Bałtykiem. Jest to obszar, który uznawany jest za najbogatszy w ten pierwiastek na świecie. Nie jest jednak tak, że o każdej porze roku ilość jodu w powietrzu jest taka sama. Kiedy jest najwięcej jodu nad morzem?

Polskie morze jest jednym z miejsca na świecie, gdzie jodu nie brakuje. Jod występuje w wodzie morskiej, ale również w rybach oraz owocach morza. Najwięcej jodu zawiera dorsz, mintaj, halibut czy sardynki.

Jod z wody przedostaje się również do powietrza, a następnie opada na ląd. Najwięcej jodu jest w pasie do 300 metrów od linii brzegowej. Dlatego tak ważne są nie tylko morskie kąpiele, kiedy wchłaniamy jod przez skórę, ale również spacery po plaży.

Najwięcej jodu do powietrza przenika w wietrzne dni. Sztorm, porywisty wiatr to idealne warunki do rozprzestrzeniania jodu. Dzięki temu nie tylko letnie, gorące miesiące są dobre, by wypocząć nad Bałtykiem. Wiosna, jesień oraz miesiące zimowe również są bardzo korzystne dla zdrowia.

Długie spacery po plaży w wietrzne dni pomogą stracić nadprogramowe kilogramy, a jednocześnie poprawi się nasze samopoczucie, koncentracja i witalność. Jest to idealny sposób na obniżenie stężenia cholesterolu, który jest tak niebezpieczny dla naszego organizmu.

Warto pamiętać o dobroczynnym wpływie jodu na organizm i zaplanować wypoczynek nad morzem nie tylko w letnie miesiące.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *